Her vil vi gerne dele et vidnesbyrd af Daniel:
Apr 20, 2022
Jan Tausen Zachariassen
6 januat 1952 - 1 marts 2026
Jul 20, 2022
Jul 20, 2022
Kære min elskede farbror Jan Tausen Zachariassen.
Nu er du hjemme hos Herren og at du i fysisk tilstand kommer hjem til din kære fødeby, du rejste meget rundt men Færøerne er i dit hjerte og vi vidste, at når din tid er inde, skal du være netop her i Nordragøtu med udsigten til dit barndomshjem og hvile sammen med alle de kære, som efterlod maser af gode nekrologer <3
jeg er taknemlig, for at have dig som min farbror og masser af andre ting som min ven, samarbejdspartner og åndelig vejleder/mentor igennem mange år.
Du har lært mig meget og mange ting, så jeg er dig meget taknemmelig.
Nu er jeg her uden dig, men jeg ved, at Herren Jesus er hos mig og livet skal jo fortsættes uanset hvad, men selv om det er en naturlig følelse, at have mistet dig er et stort tab for mig – ikke kun mig, men hele Døves Frikirke og andre forskellige netværk.
Sorgen over tabet af ham vendes til et glædeligt gensyn, når vi engang mødes igen så lad os holde modet oppe og tænke positivt med troen på Jesus <3
Du har gjort godt for os alle sammen, og du er virkelig en målrettet arbejdshest, selv om du kom oppe i alderen og begyndende sygdom, bremsede intet dig og vi er glade for at have dig i vores kreds, som gjorde mange gode ting sammen – umuligt at nævne det hele her.
Jans store hjerte for ligestilling mellem døve og hørende samt hans utrættelige kamp for døves rettigheder — særligt gennem Døvesamfundet og forskellige foreninger — har haft en betydelig indflydelse.
Vi har skabt mange ting sammen, men du har den ledende rolle, og jeg bag dig, og nu hvor du er væk, er jeg i fronten. Ups, selv om jeg er forberedt men alligevel…
Når jeg deltager i forskellige stævner og konferencer, fortæller de altid, hvor meget Jan betyder for dem (han er næstældste efter hans bedste ven Bob fra UK) – jeg føler mig berørt og glad for, at han er min kære farbror, samarbejdspartner og mentor.
De bekræfter, at Jan er respekteret, værdsat og elsket af mange
Du har visioner, for at skabe et godt og solid netværk mellem os døve kristne og Europa/verden og du er højrespekteret og elsket af så mange døve i netværket.
Han har fulgt Jesus stort set hele livet igennem med de værdier, du som person har givet os godt eksempel, hvad det vil sige at være en kristen og som Gud har velsignet os med gennem dit liv og tjeneste.
Jan havde et omfattende netværk, især i kristne fællesskaber verden over, hvor han blev betragtet som en velsignelse og for mange også som en faderfigur. Han tjente som deafpastor, en ulønnet, men velfortjent titel, som han modtog i anerkendelse af sin mangeårige, trofaste tjeneste og virke som bibellærer.
Det ligger vel i vores gener som Zacharias, Jogvan og Jan, også mig i Danmark.
Det gør mig glad og stolt, at du er min elskede farbror og at mange omtaler dig som en virkelig god, varm, kærlig person – ikke for at glemme alle de færdigheder du har, som du delte med os, har været en velsignelse.
Vi takker ham af hjertet for alle de gode år og for alt det, han har vist og lært os.
Nu er det vores ansvar at føre Døves Frikirke og fortsætte arbejdet i ånden med stor respekt for hans indsats.
Selv om vi føler stort tab, men gennem et væld af YouTube-videoer efterlader han sig et rigt materiale, som fortsat vil være til inspiration og vejledning om livets mange spørgsmål og trosmæssige emner.
Så vi på en måde genser ham, når vi ser mange af hans videoer og de er til velsignelse for os alle.
Hans sidste projekt var at oprette TegnBibel-projektet i Fuglafjørdur i 2025 sammen med Jens Pauli – projektet er så nyt og hårdt at gennemføre, men pludselig er Jan væk og Jens Pauli alene nu om det hele og byrden er ikke let.
Derfor beder jeg jer om at bede for ham og projektet, måske være ham behjælpelig med bestemte områder, således kan TegnBibel-projektet gennemføres med formål at have en færøsk bibel oversat til færøske tegnsprog, og det er et megastort arbejde…
Hilsen fra Døves Frikirke i Danmark:
Jan har haft en betydningsfuld plads i Døves Frikirkes fællesskab — ikke alene her hos os, men også i internationale kristne netværk. Vi er dybt taknemmelige for hans nærvær, hans visdom og hans mangeårige kærlige omsorg som åndelig vejleder for så mange.
Æret være hans minde, men jeg ved, at han ville nægte, at vi skulle ære ham — i stedet skal vi ære Ham, vor Herre Jesus Kristus. Det er den rette holdning, og de værdier tilhører alene Gud, som har velsignet, lært og vejledt os.
Guds fred være med jer alle, og tak til hver eneste, som bidrager med støtte, opbakning og tjeneste på alle måder.
Det varmer mit hjerte, at han har opnået så mange gode ting til velsignelse for mange døve. ❤
På glædeligt gensyn en skønne dag <3
Kærlig hilsen
Benny Zachariassen
Client